Атлантическият Трабант: колата на мащабното разширяване на НАТО в Източна Европа
02/11/2019

„Oтвличането“ на генералния секретар на НАТО Манфред Вьорнер

Атлантическият Трабант за първи път добива международна слава след излъчване на Си Ен Ен на 13 юни 1991 г. На този ден д-р Соломон Паси ( учредител и президент на АКБ, по-късно министър на външните работи на Република България, който договаря членството на държавата в НАТО) го използва, за да „отвлече“ генералния секретар на НАТО Манфред Вьорнер по време на първата визита на генералния секретар в България. Тази сцена е силен израз на подкрепата на НАТО в стремежа на Източна Европа към обединение с евроатлантическия свят. Така започва традицията на Атлантическия Трабант (или „Траби), който се превръща в предпочитано превозно средство за редица VIP гости на посещение в България.

През ноември 1990 г., по покана на генералния секретар на НАТО Манфред Вьорнер и постоянния представител на САЩ в НАТО посланик Уилям Тафт IV, д-р Паси углавява първата в историята парламентарна делегация на територията на Варшавския договор, която посещава щабa на НАТО. По време на посещението домакините одобряват българската идея за създаването на първата про-атлантическа НПО извън НАТО. Това е първият документиран момент от зараждането на организираното атлантическото движение в Централна и Източна Европа, а Траби се превърща в официалния автомобил на Атлантическия клуб в България.

По-нататъшното развитие на атлантическото движение в Централна и Източна Европа бива насърчено в съвместна декларация на държавния секретар на САЩ Джеймс Бейкър и министъра на външните работи на  Германия Ханс-Дитрих Геншер на 10 май 1991 г.

Автобиографията на Траби: 1984 – 2015 г.

Истинската политическа кариера на Траби започва през август 1990 г., след апела на Соломон Паси пред Великото народно събрание България да напусне Варшавския договор и да се присъедини към НАТО.

През октомври 1991 г. Траби приветства делегацията на Негово Светейшество 14-ят Далай Лама в София.

През март 1995 г. ген. Джордж Джоулван, върховният главнокомандващ на Съюзническите сили в Европа, изнася реч в Атлантическия клуб в България и става първият военен командир, който е пътник на Траби.

През май 1996 г., при първото си посещение в България след 50 години в изгнание, цар Симеон II става първият кралски пътник на Траби.

Февруари 2002 г.: лорд Джордж Робъртсън, генерален секретар на НАТО.

Май 2002 г.: Валтер Швимер, генерален секретар на Съвета на Европа.

Май 2004 г.: Яп де Хоп Схефер, генерален секретар на НАТО.

По време на своята визита в България (23 – 26 май 2002 г.) папа Йоан Павел II благославя Трабанта.

Дори в комунистическа България Траби е средство за демократизация. През март 1989 г., след като антикомунистическия фотограф Симон Варсано бива застрелян от oфицери на милицията, Соломон Паси и бъдещия президент на Република България д-р Желю Желев правят тайно разследване на стрелбата, карайки трабанта.

Пенсиониране с чест

На 16 септември  2015 г., след 31-годишна успешна евроатлантическа мисия, Траби е дарен от д-р Паси на Националния военноисторически музей в София, по случай 25-та годишнина от възникването на организирано атлантическо движение в Централна и Източна Европа.

Исторически данни и наследство за България

Историческите данни описват Трабанта като автомобил, произвеждан от 1957 до 1990 г. от бившия производител на автомобили в Източна Германия VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau в Цвикау, Саксония. Трабантът често е разглеждан като символ на бивша Източна Германия и на икономическия крах на Източния блок като цяло. Колата се произвежда от картон, а не от стоманени листове. На немски „трабант“ означава „спътник“. И така, Траби е истинският сателит, или спътник в живота, в пътуването на България от Варшавския договор до мащабното разширяване на НАТО в Източна Европа през 2004 г.

Трабантът в Главната квартира на НАТО в Брюксел

През ноември 2019 г. реплика на Атлантическия Трабант е дарена на НАТО от д-р Соломон Паси. Тя е изпратена в Брюксел след прощална церемония в софийския Национален военноисторически музей, по време на която екипът на Атлантическия клуб си взема довиждане с Трабанта. В последствие колата е изложена в щаб квартирата на НАТО, като част от арт проект по повод 15-та годишнина от членството на България в НАТО и 70-та годишнина от създаването на Алианса.